De ce apar neînțelegeri între webdesign-eri și clienți

Multe, poate prea multe colaborări și proiecte online se termină cu neînțelegeri, unele chiar înainte de a fi terminate. Multe sunt abandonate, altele nu sunt finalizate iar altele sunt finalizate de mântuială. Care este motivul?

Personal, cred că vina este a ambelor părți, atât a webdesign-erilor cât și a clienților. Fiecare are dreptate în felul lui.

Trăim într-o perioadă în care toată lumea se pricepe la orice sau măcar cunoaște pe cineva care se pricepe dar culmea, nu are timp să se implice în mod direct în niciun proiect, dar are timp suficient să intervină în proiect și să-i încurce pe toți.

Sunt copii de 14 – 15 ani care daca s-au jucat pe PC la jocuri video, clar se pricep și la SEO sau Web Design. Cât de greu poate să fie?

Păi.. este. Dacă vrei să iasă ceva bun.

În goana după clienți, proiectele mici sunt de multe ori tratate superficial: un design banal, o temă wordpress gratuită, câteva texte și iată site-ul. Se preferă cantitate în loc de calitate. Dar care sunt șansele ca un astfel de site să fie performant? Care sunt șansele ca un site fără vechime, cu content slab, găzduit pe un server cu resurse shared, să poată depăși în clasament site-uri cu vechime și autoritate?

Șanse zero. Și aici putem înțelege frustrarea celor care, deși plătesc o sumă relativ mică, au pretenții de vânzări, de clienți și telefoane care să sune. De asta spuneam că vina este a ambelor părți: a celor care fac site-ul fără să informeze clientul cât se poate de clar cu serviciile oferite în banii respectivi dar și a clientului care, fără să înțeleagă prea multe, acceptă oferta doar pentru că prețul este mic.

Singura șansă ca un proiect să fie finalizat și apoi să se continue cu un serviciu de optimizare SEO, este ca ambele părți să discute. Webdesignerul să asculte care sunt pretențiile și așteptările clientului și să-l informeze clar și realist ce poate face, în ce perioadă de timp și care sunt costurile.

Nu merge cu „da da, facem și seo!” sau „te aducem în prima pagină google„, sunt doar vorbe goale. Totul se face în baza unui audit, cu analiza concurenței, cuvintele cheie urmărite, cât de aglomerată este nișa, cât de puternice sunt companiile concurente etc.

Multi webdesigneri, sau hai sa le spunem companii de marketing, nu vor face acest lucru. Dacă vor fi prea sinceri cu clienții și le vor spune că e foarte greu de ajuns în prima pagină google, clientul va pleca la altcineva care, poate, se pricepe mai bine. Sau altfel spus, care știe să se vândă mai bine.

Eu cred că cel mai indicat ar fi să informezi clientul, chiar dacă acesta decide să plece la altă companie. Vei pierde niște bani dar stresul care urmează, nervii și telefoanele de la clientul supărat (pe bună dreptate) nu se justifică.

Exista și clienți care se implică în mod direct în proiect, ca și cum s-ar pricepe: modifică-mi aia, șterge-mi aia, nu-mi place aia. Cei care intervin în proiect, trebuie să înțeleagă că din acel moment, orice rezultat SEO dispare. Acest lucru se întampla din 2 motive:

  1. modificarea conținutului de bază nu este recomandat. Dacă dorești să adaugi conținut, o poți face într-o pagină nouă
  2. webdesignerii nu-și vor mai da silința să optimizeze paginile al căror conținut se schimbă permanent.

Sunt doar niste generalități. Bineînțeles că fiecare proiect este unic iar cheia succesului este comunicarea și transparența. Altfel, noul tău proiect plin de speranțe va rămâne doar un alt site printre miile de alte site-uri ignorate de google, fără șanse de trafic și clienți. Discută, analizează, fii realist, plătește, lasă-i pe cei care se pricep să-și facă treaba și poate că lucrurile vor merge în direcția bună.