4 factori decisivi în optimizarea SEO

Pentru a ajunge în rezultatele de top din google, site-ul tău trebuie să țină cont de 4 factori: viteză, conținut, cod curat și links.

Site-ul tău are ceva din toate astea?

✅ Daca ai bifat 1/4 – site-ul tău nu o să crească.
✅ ✅ Daca ai bifat 2/4 – site-ul tau tot nu o să crească.
✅ ✅ ✅ Daca ai bifat 3/4 s-ar putea să ai o șansp. Iar dacp ai bifat 4/4 înseamnă că ești acolo unde trebuie și doar te distrezi citind aceste texte. Le vom dezvolta pe fiecare în parte.

 

❶ Viteza cu care se încarcă un website

Nu este o surpriză pentru nimeni că viteza cu care se încarcă un website este unul dintre factorii decisivi în poziționarea acestuia în google. Îți poți testa singur viteza sit-ului sau a unei pagini web aici ori cu ajutorul platformelor online care oferă gratuit instrumente de testare.

Cum pot să-mi îmbunătățesc viteza unui website?

Discutăm imediat despre acest aspect. Cel mai probabil, site-ul tău folosește platforma wordpress. Chiar dacă folosești o temă premium, temele wordpress sunt realizate pentru a fi utilizate pentru aproape orice fel de proiect online, de la un banal blog personal sau site de prezentare, la platforme de comerț electronic foarte complexe.

Din acest motiv, în spatele site-ului tău se încarcă tot felul de foi de stil, coduri și elemente grafice de care tu nu ai nevoie. Fiecare element îngreunează site-ul tău pentru că ele se încarcă local sau la distanță de fiecare dată când deschizi pagina respectivă.

Dacă adăugăm la cele menționate și imagini de mari dimensiuni care apar în site, tot felul de animații pentru un design spectaculos, module (plugin-uri) mai mult sau mai puțin necesare și un server cu resurse limitate – rezultatul va fi un website lent, cu șanse minime de a crește în poziționarea google.

Compromisul suprem: viteză sau design spectaculos?

Un design spectaculos nu (mai) este punctul forte al unui site, mai ales că traficul vine 80% din dispozitive mobile. Oamenii se grăbesc, dacă nu obțin rapid informația de care au nevoie – vor ieși de pe acel site. Cum poți cataloga un site ca fiind bun dacă aștepți secunde bune să se deschidă o pagina web, care abundă de poze și efecte de fade dar nu are telefonul la vedere sau informația care te interesează.

Utilizatorii de internet din România sunt la maturitate, știu ce vor și cum să caute informația de care au nevoie. Vizitatorii ajung pe site-ul tău pentru a se documenta sau a cumpăra un produs/serviciu deci trebuie să le placă designul (user experience sau UX), să găsească informația de care au nevoie și totul să se întâmple rapid.

Îmbunătățirea vitezei unui website nu se face cu bani puțini, mai ales când vine vorba de wordpress.

Este nevoie de customizarea temei, de module de cache setate la modul avansat, de redimensionarea pozelor, de un server rapid și multe alte detalii care fac diferența. Nu merge pur și simplu făcut totul după ureche sau după sfaturi găsite pe net. Cel mai bine ar fi să apelezi la programatori dacă vrei performanță dar serviciile lor nu sunt ieftine.

 

❷ Conținut

Nu are rost să dezvoltăm prea mult acest punct. Este evident că pe site-ul tău trebuie să fie conținut unic, nu copiate paragrafe întregi din alte sit-uri, crezând astfel că îl păcălești pe google.

Nu spune nimeni că dacă nu ai conținut 100% unic de la A la Z, site-ul tău nu o să crească. Bineînțeles că poți adauga fragmente, citate sau descrieri care se regăsesc și pe alte site-uri dacă situația o cere, cum este în cazul magazinelor online. Nu poți schimba caracteristicile produselor dar poți face o descriere unică, care chiar dacă se aseamănă cu concurența – nu este același text.

Nu fi zgârcit cu textele, dezvoltă respectivul produs/serviciu pe cât de mult posibil dar fără să faci abuz de cuvinte cheie (keyword stuffing).

 

❸ Cod html curat

Codul html din site este complet ignorat pentru ca nu e la vedere. Noi vedem doar rezultatul final, adică textele, pozele și alte elemente de design. Însă motoarele de căutare văd și înțeleg doar codul.

Bineînțeles că boții motoarelor de căutare sunt inteligenți și știu să „culeagă” textul dintr-un cod, dar gândiți-vă la dimensiunea unei pagini cu zeci, poate sute de fraze, la care se adaugă poze, alte elemente grafice și script-uri de tot felul.

Google îți va indexa site-ul dar va aprecia mai mult un cod simplu și probabil îl va indexa mai bine.

Vei crede ca suntem împotriva wordpress.

În niciun caz! Iubim wordpress, ne place wordpress și lucrăm cu drag în wordpress.
Doar că deși este aparent mai simplu să lucrezi în wordpress unde poți face un site în doar 10 minute – ca să-l optimizezi și să aibă rezultate este nevoie de multă muncă.

 

❹ Links

Subiectul preferat de toata lumea: să aducem link-uri! Pai da, dar cum?

Link-urile au fost și vor fi mereu un factor decisiv în poziționarea google. Un link bun poate face diferența între afișarea pe prima pagină și afișarea pe a 3-a pagină. Cel puțin așa se crede. Oare?

Nu vom știi niciodată și asta pentru că google își schimbă mereu algoritmii. Ceea ce ajuta acum 2 ani la creșterea unui site în serp, acum îi poate face mai mult rău. Sau trebuie facut dar într-un mod cu totul diferit.

Link-urile se împart în 3 categorii: negative, slabe și bune sau foarte bune. Un link dintr-o sursă de încredere a valorat mereu mai mult decât 20 de link-uri din tot felul de directoare web gratuite sau site-uri fără influență.

Link-urile bune și foarte bune sunt imposibil de obținut în mod gratuit. În general ele vin din site-uri cu vechime, trafic și influență mare. Însă un astfel de link plătit nu înseamnă că îți va propulsa site-ul în top și asta pentru că, la fel ca și tine, și alții cumpără link-uri din acel site.

Imaginați-vă ce ar însemna ca pe un site cu autoritate moz 50+ se cumpară 10 articole diferite, pentru 10 site-uri diferite, dar toate pe aceeasi nișă. Pe cine ar trebui să-l crească google?

Raspuns: evident ca pe cel care are și viteză și conținut dar și alte link-uri la fel de valoroase.

 

Deci, care e soluția?

Soluția este simplă: să aduci link-uri de calitate constant. Nu cumperi 10 advertoriale azi și în următoarele 6 luni să ignori acest aspect.

O mare problemă în România este lipsa unui plan gândit pe termen mediu și lung. Aproape toate afacerile online sunt gândite pe termen scurt, pe rezultate obținute rapid, fără să se ia in calcul efectul pe termen lung.

Acest lucru se întâmplă în general din motive financiare și/sau din lipsă de viziune/implicare a conducerii companiilor în ceea ce privește imaginea lor pe internet.

 

Servicii SEO

Daca ai citit până aici, ai înțeles că pentru rezultate este nevoie de timp și bani. Nu merge altfel.

Firmele care oferă servicii SEO te ajută doar dacă ești dispus să investești în site-ul tău. Ai nevoie de un buget lunar stabilit în prealabil, buget pe care trebuie să-l respecți.

Pentru a stabili un buget, trebuie facută o analiză detaliată a site-ului tău în urma careia se pot trage niște concluzii referitoare la calitatea site-ului.

Analiza site-ului poate costa între 100€ si 500€, în funcție de mărimea, nișa și complexitatea proiectului.

 

Ce reprezintă acest cost și ce primesc?

Acest cost reprezintă o analiză detaliată a site-ului tău. Atenția este focalizată asupra celor 4 factori, se analizează concurența, cuvintele cheie urmărite și potențialul site-ului tău, dacă s-au folosit tehnici greșite care au avut un impact negativ.

Cât durează optimizarea site-ului? În cât timp vin rezultatele?

Optimizarea se face neîncetat. Rezultatele, în funcție de nișă și cuvintele cheie urmărite pot veni în 4 luni sau mai mult.

Cam cât costă optimizarea unui site/lună?

Prețurile variază între 100€ și pot ajunge la mii de euro.

 

Este foarte posibil ca afacerea ta să nu aibă nevoie de optimizare seo.

Sau cheltuielile cu optimizarea seo să nu se justifice. Dacă ești o persoană fizică autorizată ce oferă servicii și are nevoie de un singur client ocazional – atunci soluția ideală este o campanie ads plătită.

La fel și în cazul unui magazin online care vinde produse fizice sau virtuale, dacă un client/zi este suficient, probabil că nu se justifică investiția în optimizare.